Viktigt om rabatter!
Att vara säljare är ett utsatt jobb, och det gäller att inte tappa bort sig i diskussionerna med kund. Ovanstående är en tydlig indikation på vad som händer om rabatter lämnas vid en order, och hur mycket ni behöver ta igen för den förlorade inkomsten. Några tips:
1. Tänk i mindre steg (t ex 3%, 5% och max 7%)
2. Kunden måste vara värd sin rabatt, utifrån omsättning/ordervärde, kommande projekt etc
3. Lägg rabatten på en produkt eller ett tillbehör där ni har högre marginaler
4. Är det återkommande köp – se till att rabatten förändras över tid (upp eller ner – er säljstrategi bestämmer)
5. Gå igenom med ledning och alla säljare hur strategin ska se ut – ställ frågorna vilka, hur mycket, varför, när osv
Beroende på typ av produkt – så är det normala att man vill komma ifrån diskussionen omkring pris redan vid köpet. Er argumentation ska förstås innehålla de delar som gör att priset blir ointressant eller redan är adresserat.
masterbiz har stor erfarenhet från att på ett professionellt sätt agera bollplank, lyssna, ställa frågor och diskutera utifrån ett objektivt perspektiv – med flera års säljchefserfarenhet i bagaget.